Style Sampler

Layout Style

Patterns for Boxed Mode

Backgrounds for Boxed Mode

All fields are required.

Close Appointment form

Nordic Walking

Nordic Walking

Wat is Nordic Walking?

Nordic Walking is te vergelijken met langlaufen. Je hebt twee stokken, poles genaamd en een paar goede wandelschoenen nodig. Het verschil met wandelen is dat ook het bovenlichaam gebruikt wordt. Nordic Walking kun je in een bosrijke omgeving prima beoefenen, maar is ook prima te beoefenen op verharde wegen.

Waar komt het vandaan?

Het is ook niet zo gek dat Nordic Walking wordt vergeleken met langlaufen, omdat de crosscountry skiërs in Finland zo in de zomermaanden trainden. Op deze manier is Nordic Walking ongeveer 50 jaar geleden ontstaan in Finland. In 2003 begon de echte groei van Nordic Walking in Nederland en is sindsdien een veel bedreven sport aan het worden.
Welke vormen van Nordic Walking zijn er?

Nordic Walking kent 3 technieken:

  • Gezondheidstechniek: is voor iedereen die in de buitenlucht aan zijn conditie en lichamelijke gesteldheid wil werken.
  • Sporttechniek / Fitnesstechniek: is een totale body workout waarbij op een hoger niveau wordt getraind. Bij een goed uitgevoerde techniek zullen de deelnemers alle voordelen van deze trainingen aan den lijve ondervinden. De hartslag is gemiddeld 5-17 slagen hoger en het energiegebruik kan tot 46% toenemen.
  • Topsporttechniek: is geschikt voor zeer fitte sporters die een uitdaging willen in een sport, waarin de fysieke grenzen verlegd gaan worden. Door een uitgekiend trainingsprogramma wordt Nordic Walking meer dan wandelen met poles alleen. Naast heuveltrainingen en Nordic Walking op wisselende ondergronden, staan oefeningen voor alle grote spiergroepen van het lichaam centraal.

Wat zijn de voordelen?

Nordic Walking heeft de volgende voordelen:

  • Energieverbruik ligt gemiddeld 30-40% hoger dan bij sportief wandelen (afhankelijk van de techniek)
  • Ongeveer 90% van alle spieren worden geactiveerd tijdens Nordic Walking
  • De gevoelswaarde qua inspanning is hetzelfde als bij sportief wandelen alleen het energie verbruik is bij Nordic Walking hoger
  • De onderste gewrichten worden ontlast (enkels, knieën, heupen)
  • Vermindert spanning in de nek, schouders en bovenrug
  • Grotere stabiliteit bij het lopen door de poles, waardoor er minder snel overbelastingsklachten ontstaan

Het is gebleken dat Nordic Walking positieve invloed heeft op bekkeninstabiliteit, whiplash klachten, fibromyalgie, osteoporose, parkinson, chronische rugklachten en stress

Voor hartpatiënten, mensen met overgewicht, diabetes, COPD (astma, bronchitis e.d.) en reumatische klachten biedt Nordic Walking een verantwoorde mogelijkheid om conditie te verbeteren

Beginnerscursus

Tijdens de cursus kunt u gebruik maken van hoogwaardig kwaliteit titanium wandel poles (stokken). U kunt de cursus dus volgen zonder te investeren in materiaal.

Cursus van 5 lessen van 1 uur € 50,-

Inclusief huur poles, koffie/thee na afloop

Startlocatie: Fysiotherapiepraktijk Maaspoort
Maaspoortweg 182
Wandellocatie: Noorderplas

Vervolg groepen

Per kwartaal, 1 uur per week € 75,-

Exclusief huur poles

Indien u geen poles heeft kunt u deze huren voor € 12,50 per kwartaal

Elke week wordt er op een andere locatie rond om ‘s-Hertogenbosch gelopen

De cursus wordt gegeven door een gediplomeerde KNAU (Koninklijke Nederlandse Ateliek Unie) Nordic Walking Instructeur. Voor privé-lessen, workshops, (bedrijfs,-) uitjes, proeflessen of andere verzoeken kunt u ook contact met ons opnemen.