Style Sampler

Close Appointment form

Shockwave therapie

Shockwave therapie

Wat is shockwave therapie?
Shockwave therapie is een techniek waarbij met schokgolven (geluidsgolven) pijnlijke zones worden behandeld. Deze (hoogenergetische) geluidsimpulsen verplaatsen zich via een apparaat vanaf de buitenkant van het lichaam (‘extracorporaal’) naar het pijnlijke gebied. Daardoor wordt de stofwisseling en de bloedcirculatie van het pijnlijke gebied verbeterd, waardoor het lichaam wordt gestimuleerd om dit te herstellen en de pijn afneemt. Het is dus een manier om het zelfgenezend vermogen van het lichaam te prikkelen.

Hoe gaat shockwave therapie in zijn werk?
De fysiotherapeut stelt eerst samen met u vast via een gesprek en lichamelijk onderzoek waar zich het gebied met de pijn bevindt. Eventueel wordt met echografie ook gekeken waar precies behandeld moet worden. Op dit deel zal de fysiotherapeut wat gel aanbrengen; dat helpt om de schokimpulsen beter over te brengen. De impulsen worden vervolgens via een behandelkop op het probleemgebied gericht. Per behandeling duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten. Soms zal op één punt worden gericht, maar het kan ook zijn dat de behandelkop over een uitgebreider deel bewogen wordt. De frequentie van de geluidsgolven is instelbaar en kan de fysiotherapeut tijdens de behandeling opvoeren.

Voor welke klachten kan shockwave therapie worden toegepast?
Shockwave therapie is bij uitstek geschikt voor de behandeling van aandoeningen van pezen en de overgang van spieren naar pezen. Het kan gaan om aandoeningen waarbij ook kalkafzetting voorkomt, maar dat hoeft niet. Het gaat vaak om chronische, hardnekkige en pijnlijke aandoeningen. Een aantal voorbeelden hiervan:

chronische schouderklachten
chronische elleboogklachten, zoals tennisarm en golfelleboog
pijn onder de knieschijf
hielspoor/peesplaatontsteking in de voet (faciitis plantaris)
andere peesontstekingen

Wat zijn de voordelen van shockwave therapie?

er zijn geen medicijnen nodig
er is geen verdoving nodig
een behandeling duurt slechts kort
na gemiddeld 4 a 5 behandelingen heel succesvol bij een groot deel van de patiënten